Přesně na to je digitální mozek - systém udržení informací, který je jednoduchý, jasný a všude s tebou.

Píšeš si všechno nebo nic?

Asi nikdo nejsme na tom tak, že bychom si psali vše a nebo vůbec nic. Každý si děláme poznámky a zapisujeme co cítíme, že je důležité, ale je v tom systém? Najdem co jsme zapsali, když je to potřeba? Je běžné si něco zapsat na papír, do poznámek, něco vyfotit, nahrát nebo jen zapamatovat a pak hodiny pátrat kde to je a co přesně to bylo a čeho se to týkalo…

Informace nemůžou žít na skládce.

V dnešní době, už nemáme problém dostat se k informacím. Máme problém se v nich orientovat. Vytahat si to důležité a s tím pracovat dál. Já se cítím přesycený vším co za den vidím a je těžké rozpoznat co je potřeba uchovat, co ne a hlavně jak s tím pracovat dál.

Jdeš pracovat na konkétním projektu a hrabeš se hromadou složek, mailů, zpráv na slacku a papírama na stole. Než se zorientuješ, tak je konec času na práci a je další meeting.

A držet to vše v hlavě? Hah, z těhlech pohádek už jsem vyrostl… Je potřeba mít jedno jasně definované místo kam všechny informace tečou a kde se dají dál přetvářet a rozvíjet.

Potřebuješ digitální mozek

Tvůj mozek je bezpochyb super skvělej, ale není stavěnej na to, aby si pamatoval fšecko. K tomu je potřeba jeden jasně daný systém. Appka ve které si můžeš uchovat všechny myšlenky, hezky přehledně si je utřídit a pak s nimi pracovat aby z nich opravdu něco vznikalo.

Kvalitní digitální mozek splňuje tyto pravidla:

Vždy dostupný

Musíš se k němu dostat kdykoliv a kdekoliv - na mobilu, počítači, online i offline.

Jednoduše použitelný

Musí být rychlý, nekomplikovaný. Používat ho musí být přirozené a easy, ne druhý job.

Inbox ready

Ultra jednoduše tam dostaneš nápady, články, poznámky, odkazy, hlasové poznámky, highlighty z knížek - prostě všechno co ti pomůžeš v tvých projektech a aktivitách.

Přehledný

Jasně víš co kam patří, lehce to zařadíš a neztratíš se v něm.

Kvalitní vyhledávání

Musí mít dostatečně dobré vyhledávání, aby ses v něm dokázal vyznat našel konkrétní informace bez problémů.

Podporuje tvorbu, ne jen sběr

Netvoříme jenom muzeum informací, cílem je mít prostor pro tvorbu a práci s informacemi.

Tedy program, který ti dá jednoduchý přehled, možnost tvořit a hlavně si zapsat vše co potřebuješ, kdykoliv potřebuješ.

Co používám já?

Teď jedu appku 🐼 Bear. Jednoduchá hezká appka, do které můžu ukládat stránky z prohlížeče, poznámky na hodinkách a má jednoduché api, takže si tam vše nastavím jak potřebuju skrze automatizace. Je teda jen pro Applisty, ale článek o tom, jaké appky jsou nejlepší dorazí brzy. Zatím si klidně vystačíš s Apple notes, Craftem, Notionem, Evernotem, OneNote, prostě cokoliv co plní základní pravidala a tobě vyhovuje.

Systém PARA - kostra tvého mozku

Teď už ti musí být jasný, že digitální mozek potřebuješ. Jak v něm mít pořádek abych teda všechno našel a mohl s tím pracovat? Tady přichází systém PARA. Je jednoduchý, založený tak, aby se dalo tvořit z toho co sesbíráš a v tom je super efektivní.

Co je PARA?

P - Projects (Projekty)

Vše, na čem aktivně pracuješ. Prezentace, článek, nový web, marketingová kampaň.

  • Ma jasný konkrétní cíl a výstup.

A - Areas (Oblasti)

Věci na kterých pracuješ kontinuálně - tvé zodpovědnosti a povinnosti. Tým, osobní rozvoj, zdraví, finance, domácnost.

  • Nemá jasný konec.

R - Resources (Zdroje)

Vše co kde najdeš padá sem. Ideálně všechny články, poznámky, myšlenky a ideje, které teď nemají domov, ale tušíš, že se jednou budou hodit.

  • Jednou použiju, ale nevím přesně kde a jak.

A - Archive (Archiv)

No a když už víš, že máš projekt hotový, zdroje zpracované tak je potřeba pro ně mít domov, kdyby je bylo potřeba ještě někdy objevit.

  • Posloužilo a našlo místo odpočinku.

Proč to funguje?

Protože neházíš vše do jednoho pytle, ale zároveň namáš super velké procesy jak uložit každou myšlenku. Když něco hledáš, tak víš proč to hledáš a tedy kde to je. Pokud jdeš pracovat na projetu, čeká na tebe krabice plná nápadů, poznámek a hned víš kudy dál.

Jak z paralýzy do tvorby?

Tak máš systém, co teď? Je jednoduché se ve všech informacích ztratit a jen zírat do mailu a zase nic neudělat. Jak teda začneš něco tvořit?

Začni filtrovat

Ne vše co najdeš si zaslouží uložit, ne vše je potřeba zatřídit, ne každá myšlenka si zaslouží místo v tvém systému.

Digitální mozek není odpadkový koš. Je to dílna. Je dobré si schovat šroubky, které třeba použiješ, ale kusy rozmočené dřevotřísky si tam nenecháš.

Když si něco ukládáš, zeptej se: K čemu mi to může pomoct? Kde to využiju? Pokud na to nemáš odpověď, neboj se to zahodit.

Zdroje potřebují pořádek

Do zdrojů je super ukládat vše, ale nemůže to zůstat jako černá díra na vše co najdeš. Já dělám týdenní úklid - projdu vše co jsem do zdrojů naházel (většinou vyšší desítky poznámek) a ty roztřídím k projektům a oblastem a nebo hodím do archivu, pokud nevidím přínos. Celý úklid trvá 10 minut a šetří hromady času a nervů.

Pracuj s tím co máš - ve správném kontextu

Nepotřebuješ perfektní poznámky. Potřebuješ poznámky, které se ti hodí teď. Právě proto PARA funguje tak dobře - jakmile jdeš něco dělat, máš k ruce všechny informace.

Mozek si toho nepamatuje moc, musíš vědět kam sáhnout

Není potřeba vědět vše, je potřeba vědět kde to najdu. Proto potřebuješ systém, abys věděl kde co máš a mohl efektivně na všem pracovat. To je síla digitálního mozku.

Vůbec nejde o to, kolik si toho uložíš. Jde o to, jestli a jak to dokážeš přetavit v něco reálného. Když máš k ruce nástroj, který ti pomáhá myslet a nedusí tě, hned se dostaneš výš než jsou všichni kolem tebe. Najednou ty jsi ten, kdo ví kde je která informace, co se řešilo na kterém meetingu. Prostě víš kam sáhnout, abys mohl věci posouvat dál.

Co teď?

Zamysli se. Máš systém, díky kterému vše uložíš a pak najdeš když to potřebuješ? Víš kde žijí informace, které jsou pro tebe potřebné? Pomáhá ti ten systém efektivně tvořit? Jestli ne, tak začni.

  • Najdi si program ve kterém se ti bude dobře pracovat a hezky tam ukládat myšlenky
  • Rozděl si ho dle PARA - tagy, složkamy, prostě tím co bude fungovat.
  • Sbírej, rozděl, panuj.
Pokud se o tom chceš dozvědět ještě víc, doporučuju Building a Second Brain od Tiago Forte.

Hlava bude víc v klidu a práce půjde lépe od ruky.

Jeden mozek nestačí, vytvoř si druhý, digitální

Roky sbírám informace. Čtu články, knihy, příspěvky. Inspirují mě videa, podcasty a dostávám hromady nápadů. Kde to ale shromažďovat a jak ty informace najít, když jsou potřeba?